Friday, August 23, 2013

Murutraktori veorihma jutt

Juhtus nii, et peale kahte hooaega hoolsat tööd tekkis vajadus murutaktori veorihm välja vahetada. Jutt on sellest rihmast, mis traktorit edasi veab. Algul muutus veorihm praguliseks, sellega sai veel niita.  Hiljem tulid tükid lahti ja muruniitja hakkas liikudes kiuksuma. Sealjuures niiduki rihm oli heas korras. Huvitav, et esimesena ütles üles see rihm, millele on raskem ligi pääseda.
Uurisin kaasasolevat juhendit. Äkki on öeldud, mis mõõdus või millise tähisega rihma vaja on ja kuidas seda vahetada. Paraku on juhend selle koha pealt täielik null.
Otsisin internetist. Ei midagi mõistlikku, ei pilti ega videot. Ju siis ei leidnud õiget otsingusõna. Originaalrihma markeeringu siiski leidsin.
Originaalveorihma sain samast poest, kust niiduki. Ostes oli traktoril küljes natuke teistmoodi veorihm, mis on rihmatootja andmetel ka väga vastupidav, kuumakindel, jne. Võimalik, et ongi, aga võib-olla  ei kannata ta siis külma.

Kuna vahetamise juhendit pole, siis tuleb see ise teha.
Kõigepealt tundus, et kuna niiduki rihm asetseb võllil veorihma all, siis tuleb niiduosa enne eemaldada. Võimalik, et saab ka teisiti.

 Mootori võllil alumine on  niiduki rihm. Ülevalpool on piduri-sidurisüsteem ja selle kohal veorihm.
 Niiduki eemaldamine on suhteliselt lihtsaks tehtud. Eemaldada tuleb kolm sellist klambrit ja...

 ...kaks sellist hooba.  Peale seda saab niiduki traktori alt kätte.

Kruvisin lahti selle rihmaratta, mille vahelt rihma muidu kätte ei saa. Seda tuli teise võtmega kinni hoida, et ringi ei käiks. Vaade on pealtpoolt.

 Kruvisin ära järgmise rimaratta, mille vahelt rihm samuti läbi ei mahu. See rihmaratas on ühenduses siduripedaaliga. Vaade on altpoolt. Piltidel on uus rihm juba peal. Poes oli rihm märgistatud sõnaga "VEO", et müüja ka teaks, millega tegu on.

Mootori põhja alla on pandud üks pulk, mis sidurisüsteemi paigal hoiab (esimesel pildil, vedru taga). Seda pulka pole võimalik eemaldada.
Järgmiseks tuli eemaldada mootori all olev kupatus (rihmarattad ja sidur). Enne tuli kopsiku küljest ära võtta juhtmed, mis elektroonilist sidurit käivitavad (kolmandal pildil näha) ja vedru (esimesel pildil). Poldi otsa sobis 16 mm võti. Teise võtmega pidi poldi all olevat asja kinni hoidma, muidu käis väntvõll ringi. Kinnihoidmine õnnestus mingite tangidega, kuna sobivat võtit polnud. Peaks sobima 35 või 36 mm. Tuli parajalt jõudu rakendada. Polt käis õigetpidi. Kui polt välja tuli, tahtis kogu süsteem alt ära kukkuda. Seda peaks kinni hoidma. Peenikest pudi seal polnud.  Igatahes vana rihma sai kätte ja uue asemele.

Käigukasti kohal on ka rihmaratas. Selle kõrval on piirajad, mis ei lase rihmal maha joosta. Et rihma kätte saaks, tuleb rattakoopas olevad poldid lõdvemaks lasta.

Peale seda sai masina jälle kokku panna. Niidukit oli natuke paha tagasi panna, aga mitte võimatu.

Kokkuvõttes. Kiirestikuluva osa vahetamine nõuab liiga palju pusimist. Hea on see, et süsteem on vaatamata tootja pingutustele ikkagi inimesele kuidagi arusaadav.

........

Nüüd on neli aastat mööda läinud ja tundub, et originaalrihm peab veel natuke vastu.

No comments:

Post a Comment